آکورد در موسیقی

آکورد در موسیقی (Chords)

آکورد در موسیقی

پیش نیازهای درسنامه آکورد در موسیقی: الفبای نت های موسیقی | زیروبمی نت های موسیقی | فاصله در موسیقی

همانطور که در بخش فاصله در موسیقی گفتیم، به مجموعه ای از دو نت موسیقی یک فاصله (interval) گفته می شود. دو نت فاصله می توانند به صورت همزمان (هارمونیک) و یا متوالی (ملودیک) اجرا شوند. همچنین گفتیم هر فاصله، یک نت مبدا (نت بم تر) و یک نت مقصد (نت زیرتر) دارد. آکورد در موسیقی، ترکیب دو یا چند فاصله از یک نت مبدا مشترک است. فرض کنید دو فاصله از یک نت مبدا مشترک را باهم ترکیب کنیم. در این صورت، یک آکورد سه صدایی (تریاد) تشکیل می شود. اگر تعداد فاصله ها را به سه فاصله (بازهم از یک نت مبدا مشترک) افزایش دهیم، یک آکورد چهارصدایی خواهیم داشت و به همین ترتیب.

مثالی برای آکورد در موسیقی

برای مثال، فرض کنید یک فاصله سوم بزرگ و یک فاصله پنجم درست از نت “دو” را باهم ترکیب کنیم. خواهیم داشت: دو – می (سوم بزرگ از دو) | دو – سل (پنجم درست از دو)؛ بنابراین سه نت مستقل “دو – می و سل” خواهیم داشت. 

تماس با ما

اگر پرسشی دارید یا نیاز به راهنمایی درباره کلاس های آموزشی ما دارید، با ما تماس بگیرید.

مشاوره با اساتید

از طریق این لینک می توانید وقت مشاوره رایگان (حضوری-آنلاین) با اساتید رزرو کنید.

ثبت نام آنلاین

اگر قصد شرکت در هریک از دوره های آموزشی را دارید، از این طریق می توانید ثبت نام کنید.

اجزای آکورد در موسیقی

حال می توانیم دقیقاً آکورد در موسیقی را تعریف و تحلیل نماییم:

هر آکورد، از یک نت پایه و یک فرمول برای ترکیب فواصل تشکیل شده است.

نت پایه آکورد، همان نت مبدا مشترک فواصل است. مثلاً در مثال بالا، نت پایه را نت “دو” در نظر گرفتیم. این نت می تواند هریک از نت های موسیقی باشد. اما درباره فرمول ترکیب فواصل، معمولاً فرمول های پرکاربرد تر دارای یک نام اختصاری هستند. مثلاً فرمولی که در مثال بالا آورده شد، شامل یک فاصله سوم بزرک و یک فاصله پنجم درست، فرمول آکورد ماژور (Major)در موسیقی است. آکوردهایی که در موسیقی کلاسیک و پاپ استفاده می شوند، همگی از فواصل فرد (سوم، پنجم، هفتم و …) ساخته شده اند. با این حال به هر ترتیبی که شما دو یا چند فاصله را از یک نت مبدا مشترک ترکیب کنید، یک آکورد خواهید داشت.

جدول آکوردهای موسیقی کلاسیک

در تصویر زیر، فرمول ساخت آکوردهای سه و چهارصدایی پرکاربرد به همراه نام آن ها را می بینید. هر آکورد، با توجه به نت پایه و مُد آن، یک علامت اختصاری خواهد داشت. در اینجا، علامت ها را بر اساس اینکه نت “دو” پایه آکورد باشد آورده ایم. 

آکورد در موسیقی

نکاتی درباره جدول آکوردها در موسیقی

درباره جدول بالا، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • نت های آکورد را با شماره فاصله نسبت به نت پایه نامگذاری می کنیم. مثلاً در آکورد دو-ماژور که از نت های دو، می و سل تشکیل شده است، نت دو “نت پایه” یا “نت اول”، نت می “نت سوم” و نت سل  “نت پنجم”نامیده می شوند.
  • آکوردهای سه صدایی که به آنها تریاد هم گفته می شود، فقط نت های اول، سوم و پنجم را دارند.
  • آکوردهای چهارصدایی که به آن ها آکوردهای هفت یا “Seven” می گوییم، علاوه بر اول، سوم و پنجم، نت هفتم را نیز دارا هستند.
  • آکوردهای پنج صدایی که دارای نت نهم نیز هستند، آکوردهای نهم یا “Nine” نامیده می شوند.
  • در ستون “علامت”، برای برخی از آکوردها، چند علامت مختلف ذکر شده. کلیه این علامت ها قابل استفاده هستند. اما علامت هایی که با رنگ مشکی مشخص شده اند، پر کاربردتر هستند.

درباره نامگذاری آکوردهای چهارصدایی، نکات زیر را توجه فرمایید:

  1. این آکوردها از یک آکورد سه صدایی (تریاد) به علاوه یک فاصله هفتم ساخته می شوند. نامگذاری سه مور از این آکوردها بر اساس همین ساختار انجام شده است. مورد دوم، سوم و چهارم. مثلاً دومین آکورد چهارصدایی که آکورد “ماژور با هفتم بزرگ” نام دارد، درواقع ساختار آن به جای نام آکورد مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی این آکورد یک تریاد ماژور به همراه یه فاصله هفتم بزرگ است.
  2. اولین آکورد چهارصدایی، از یک تریاد ماژور به علاوه یک فاصله هفتم کوچک تشکیل شده است. اما به دلیل پر استفاده بودن این آکورد، نام مستقلی برای آن در نظر گرفته شده است. این نام (هفتم نمایان) به این دلیل روی این آکورد قرارداده شده است که عموماً روی درجه پنجم گام ساخته می شود. این درجه از گام نیز نمایان نام دارد. برای مطالعه بیشتر، مبحث گام در موسیقی را مطالعه فرمایید.
  3. آکوردهای هفتم کاسته و هفتم نیم کاسته نیز از یک تریاد کاسته به ترتیب با یک فاصله هفتم کاسته و یک فاصله هفتم کوچک ساخته شده اند.

درباره آکوردهای پنج صدایی ذکر شده در جدول، هردو از یک آکورد هفتم نمایان تشکیل شده اند. نهم نمایان ماژور با یک فاصله نهم بزرگ و نهم نمایان مینور با یک فاصله نهم کوچک ساخته می شود.

معکوس (وارونه) آکورد در موسیقی

همانطور که دیدید، هر آکورد مجموعه ای از سه یا چند نت موسیقی است. اما اینکه این نت ها به چه ترتیبی اجرا شوند، به نحوه نواختن آکورد بستگی دارد. ممکن است نت های آکورد به صورت همزمان (هارمونیک) یا پشت سر هم (ملودیک) اجرا شوند. معمولاً اجرای متوالی نت های آکورد را آرپژ (چنگانه) می نامیم. اما مهم ترین نکته درباره کیفیت اجرای آکوردها، بم ترین نتی است که از آن آکورد به گوش می رسد. یعنی چه در حالت هارمونیک و چه آرپژ، یک نت بم ترین نت آکورد خواهد بود. بسته به اینکه این نت کدام درجه از آکورد باشد، حالت آکورد تعیین می شود. در ادامه، حالات پایگی و معکوس (وارونه) آکوردها در موسیقی را بررسی می کنیم. توجه کنید ترتیب قرار گرفتن بقیه نت ها در بالای بم ترین نت، تاثیری در حالت آکورد ندارد. حتی می توان نت ها را در چند اکتاو مختلف تکرار کرد. فقط لازم است صدای همه نت های آکورد به گوش برسد.

حالت پایگی آکورد در موسیقی

هرگاه بم ترین (پایین ترین) نتی که از اجرای یک آکورد شنیده شود نت پایه آکورد باشد، آن حالت را حالت پایگی آکورد می گوییم.

حالت معکوس اول

اگر بم ترین نت آکورد که اجرا می شود نت سوم آکورد باشد، آن حال را حالت معکوس اول یا وارونه اول می گوییم.

حالت معکوس دوم

حالتی است که بم ترین نت آکورد در اجرا، نت سوم آکورد باشد.

حالت های دیگر

اگر آکورد 4 یا 5 صدایی داشته باشیم، با قرار گرفتن نت های هفتم یا نهم در باس، می توانیم وارونه های سوم و چهارم نیز اجرا کنیم.

معکوس (وارونه) آکورد در موسیقی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس تلفنی